انشفي وكوني اقوي من الدنيا
المقدمة
/انشفي وكوني اقوي من الدنيا
2/خططي صح
3/استفيدي من الغضب اللي جواكي
4/انتصري علي نفسك
5/انتي سعيده
انشفي وكوني اقوي من الدنيا
انا اخترت الجمله ديه تكون عنوان لمدونتي لان كتير مننا علشان يوصلها هيستغرق وقت طويل جدا وكل واحده ومقدرتها
وأمتي وليه بنقول كده لما بنتصدم في الناس وخاصا اقرب الناس لقلوبنا ،كل واحده فينا بتبقي محتفظه ببراءتها لحد ميجي اليوم المشئوم وتنصدم صدمه تخليها من بنت تسعه عشر سنه لبنت عجوزه وقلبها حزين ووشها دبلان وكل ده بسبب مايسمي الحب .الحب اجمل شعور بالكون واحلي حاله ممكن تتعمقي فيها بس في مقوله ديما بحب اقولها متحبيش اووي علشان متنجرحيش اووي .حبي بالمعقول ،متسبيش مشاعرك هي اللي تحركك ،حكمي عقلك .طبعا كل الكلام ده كنّا بنسمعه وكنا بنتريق عليه بس طلع مش مجرد كلام طلع واقع اليم عشناه لاننا مصدقناش الا لما عشناه سعتها بس صدقناه .فخلاص اللي حصل حصل جه دورك دلوقتي تكبري وتنسي وتنشفي وتقوي وتكوني قد الدنيا اللي جت عليكي وكبرتك قبل الأوان .
خططي صح
خلاص مفيش وقت للبكاء مفيش وقت للزعل عمرك لسه قدامك ايه يعني تجربه فشلتي فيها محنا لازم نفشل علشان ننجح .عارفه هتقوليلي مش قادره ،لا انتي قادره تحولي كل حزنك وزعلك لحاجه حلوه شبهك انتي جميله وذكيه وقلبك صافي وتقدري تهزمي كل اللي رهنوا علي فشلك وتثبتي العكس .قومي غيري نفسك قومي خططي لحياتك واكتبي خطواتك وأبدئي في تحقيق ذاتك .صدقيني محدش هيعرف يعمل ده غيرك ومحدش هيقدر يساعدك غير نفسك
استفيدي من الغضب اللي جواكي
انا عارفه انك غضبانه ومش قادره تسامحي .مش مشكله خليكي غضبانه بس قومي وانتي غضبانه اجري ،العبي رياضه ،،العبي سباحه ،اكتبي،ارسمي.طلعي غضبك في اَي حاجه سعتها بس هتشكري اللي كان السبب في غضبك لانه حولك من انسانه سلبيه الي بطله ،فنانه،عالمه.الغضب أوقات كتير بيكون سبب لاكتشاف انا مين وعايزه ايه وأقدر احقق ايه
انتصري علي نفسك
انتي دلوقتي ثابته علي الارض انت واثقه في نفسك انتي كيان محدش يقدر يهزه او يكسره ،انتي تعبتي واشتغلتي علي نفسك علشان توصلي للي انتي فيه دلوقتي كملي ومتسمعيش اَي حد عايز يهزك او يكسرك تاني ،انتي نص المجتمع ،انتي الحياه ،انتي اللي بتكملي اَي حاجه حلوه ،انتي السعاده اللي بتطل علي الجميع ،انتي زهره عطره متسمحيش لأي حد يقطفك او يشمك بغير رضاكي ،
انتي سعيد
دلوقتي انتي سعيده ومستقله ومكتفيه بنفسك ،دلوقتي انتي تقدري تديري مشروعك الخاص وتنظمي حياتك بطريقتك ،محدش يقدر يسيطر عليكي .بس متنسيش انك انثي
/انشفي وكوني اقوي من الدنيا
2/خططي صح
3/استفيدي من الغضب اللي جواكي
4/انتصري علي نفسك
5/انتي سعيده
انشفي وكوني اقوي من الدنيا
انا اخترت الجمله ديه تكون عنوان لمدونتي لان كتير مننا علشان يوصلها هيستغرق وقت طويل جدا وكل واحده ومقدرتها
وأمتي وليه بنقول كده لما بنتصدم في الناس وخاصا اقرب الناس لقلوبنا ،كل واحده فينا بتبقي محتفظه ببراءتها لحد ميجي اليوم المشئوم وتنصدم صدمه تخليها من بنت تسعه عشر سنه لبنت عجوزه وقلبها حزين ووشها دبلان وكل ده بسبب مايسمي الحب .الحب اجمل شعور بالكون واحلي حاله ممكن تتعمقي فيها بس في مقوله ديما بحب اقولها متحبيش اووي علشان متنجرحيش اووي .حبي بالمعقول ،متسبيش مشاعرك هي اللي تحركك ،حكمي عقلك .طبعا كل الكلام ده كنّا بنسمعه وكنا بنتريق عليه بس طلع مش مجرد كلام طلع واقع اليم عشناه لاننا مصدقناش الا لما عشناه سعتها بس صدقناه .فخلاص اللي حصل حصل جه دورك دلوقتي تكبري وتنسي وتنشفي وتقوي وتكوني قد الدنيا اللي جت عليكي وكبرتك قبل الأوان .
خططي صح
خلاص مفيش وقت للبكاء مفيش وقت للزعل عمرك لسه قدامك ايه يعني تجربه فشلتي فيها محنا لازم نفشل علشان ننجح .عارفه هتقوليلي مش قادره ،لا انتي قادره تحولي كل حزنك وزعلك لحاجه حلوه شبهك انتي جميله وذكيه وقلبك صافي وتقدري تهزمي كل اللي رهنوا علي فشلك وتثبتي العكس .قومي غيري نفسك قومي خططي لحياتك واكتبي خطواتك وأبدئي في تحقيق ذاتك .صدقيني محدش هيعرف يعمل ده غيرك ومحدش هيقدر يساعدك غير نفسك
استفيدي من الغضب اللي جواكي
انا عارفه انك غضبانه ومش قادره تسامحي .مش مشكله خليكي غضبانه بس قومي وانتي غضبانه اجري ،العبي رياضه ،،العبي سباحه ،اكتبي،ارسمي.طلعي غضبك في اَي حاجه سعتها بس هتشكري اللي كان السبب في غضبك لانه حولك من انسانه سلبيه الي بطله ،فنانه،عالمه.الغضب أوقات كتير بيكون سبب لاكتشاف انا مين وعايزه ايه وأقدر احقق ايه
انتصري علي نفسك
انتي دلوقتي ثابته علي الارض انت واثقه في نفسك انتي كيان محدش يقدر يهزه او يكسره ،انتي تعبتي واشتغلتي علي نفسك علشان توصلي للي انتي فيه دلوقتي كملي ومتسمعيش اَي حد عايز يهزك او يكسرك تاني ،انتي نص المجتمع ،انتي الحياه ،انتي اللي بتكملي اَي حاجه حلوه ،انتي السعاده اللي بتطل علي الجميع ،انتي زهره عطره متسمحيش لأي حد يقطفك او يشمك بغير رضاكي ،
انتي سعيد
دلوقتي انتي سعيده ومستقله ومكتفيه بنفسك ،دلوقتي انتي تقدري تديري مشروعك الخاص وتنظمي حياتك بطريقتك ،محدش يقدر يسيطر عليكي .بس متنسيش انك انثي
انشفي + خططي + استفيدي = انتصري والمهم لا تنسي انك أنثى
ردحذفمعادلة صعبة لا يفهمها الكثير احيك على الكلام الجميل و الرائع برافو واستمري